Iedere dinsdag staat er voor inzameling van producten een kar tijdens de dinsdagmarkt op plein Den Hof.
Iedere dinsdag staat er voor inzameling van producten een kar tijdens de dinsdagmarkt op plein Den Hof. (Foto: Theo van Sambeek)

Groenten en fruit voor Voedselbank

Niet alleen winkels, bedrijven en zzp'er hebben te lijden van de coronacrisis, ook de Voedselbank heeft het zwaar. Het grootste gedeelte van de vrijwilligers bij de Voedselbank is boven de zeventig jaar. Die zijn nu gestopt. Gelukkig hebben zich vijfentwintig nieuwelingen gemeld die de taken tijdelijk overnemen, maar nu steekt een ander probleem de kop op.

WAALRE - In het begin, na de sluiting op het advies van RIVM, ontving de Voedselbank nog levensmiddelen van restaurants, cafetaria’s en kinderdagverblijven. Jan Tielemans, contactpersoon bij de Voedselbank, maakt zich zorgen. De voorraden slinken hard en dreigen op te drogen. Er is vooral veel behoefte aan versproducten zoals groenten en fruit. Sinds kort staat er iedere dinsdag tijdens de weekmarkt op plein Den Hof een kar waarin je verse groenten en vers fruit kunt deponeren, een welkome aanvulling voor de Voedselbank. “In het begin van de intelligente lockdown zaten restaurants, cafetaria’s en kinderdagverblijven met een voorraad”, vertelt Tielemans. “We kregen veel groenten, fruit en zuivel. Daar waren we goed mee geholpen. Nu we zo’n acht weken verder zijn, wordt het steeds moeilijker om voldoende versproducten te verzamelen. We krijgen broodproducten via de supermarkten en bij AH Aalst op Den Hof en AH op de Bus staan winkelwagens waar de klanten ruim producten doneren. Goed Voor Mekaar Waalre ondersteunt onze actie om verse groenten en vers fruit te doneren. We maakten een flitsende start, maar nu loopt de opbrengst wat terug.”

Net voor de coronacrisis was er een flinke instroom van nieuwe klanten. “We verwachten door de lockdown een forse instroom van mensen die hun baan verloren en zzp'ers die nu zonder werk zitten. Klanten die gebruik maken van de Voedselbank moeten aan voldoende criteria voldoen, in het begin vragen we daar nog niet naar. Er is vaak schaamte. Eerst helpen we de mensen vooruit. De intakers van de Voedselbank kennen het netwerk en de contacten om je verder te helpen. Het zijn korte lijntjes en er zijn geen wachttijden. Na een aantal weken bespreken we de voorwaarden. Soms moet er een slechte periode overbrugd worden, daar kunnen wij bij helpen. Je kunt je beter aanmelden voordat je schulden oplopen, want schulden wegwerken is moeilijker.”

Ze werken coronaproef: “Op dinsdag worden de klanten gebeld en wordt een bestellijst houdbare producten opgesteld. De klanten krijgen een tijdslot. Op donderdag wordt in de tuinkamer van de AD-kerk, gescheiden door plastic, de lijst met koel- en vriesartikelen van die dag ingevuld. De klanten mogen een voorkeur aangeven, maar wat ze krijgen is afhankelijk van wat we binnen krijgen. De vrijwilligers winkelen en de klant neemt de kar buiten over. Aan enkele Arabisch en Farsi sprekende klanten geven we een blanco lijst mee, via Google leren ze door afbeeldingen de uitspraak en schrijfwijze van de boodschappen.” Informatie, bel: 06 – 49424336, of mail: info@voedselbankaalstwaalre.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden