Een loodgieter aan het werk. Foto: Pixabay.
Een loodgieter aan het werk. Foto: Pixabay. (Foto: Pixabay)

'Huurders, bel alleen bij spoed'

In heel Nederland worden er maatregelen genomen om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ook de woningcorporaties in de gemeenten binnen Metropoolregio Eindhoven (MRE) nemen hierin hun verantwoordelijkheid. Zij nemen maatregelen om het aantal contactmomenten zo klein mogelijk te houden.

REGIO - De 13 woningcorporaties in de MRE bezitten ruim 100.000 woningen en bieden 250.000 inwoners met een kleinere beurs of met een zorg- en begeleidingsvraag een betaalbaar thuis.

Die positie brengt een verantwoordelijkheid met zich mee. Hun basisdienstverlening gaat door, maar op een andere manier, die gevolgen heeft voor de huurder.

Kantoorbezoek beperkt

Kantoorbezoek wordt tot een minimum beperkt. Dat betekent dat de deuren van hun kantoren gesloten zijn voor bezoekers zonder afspraak; de corporaties handelen bewonersvragen zoveel mogelijk telefonisch en per mail af. Daarbij doen ze een verzoek op de bewoners alleen te bellen als het spoed heeft. Ze vragen hen om begrip dat sommige werkzaamheden langer duren dan normaal.

Alleen spoedreparaties

Zo worden voorlopig alleen de spoedreparaties uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld gas- en waterlekkages, brand en liftstoringen. Hiervoor is elke woningcorporatie 7 dagen in de week 24 uur per dag bereikbaar. Informatie is te vinden op de website van de verhuurder.

“Voorwaarde is wel dat geen van de bewoners hoest, verkouden is of koorts heeft”, aldus een woordvoerder van de gezamenlijke woningcorporaties. “Daarnaast vragen we aan de bewoner ruimte voor de vakman om de werkzaamheden uit te voeren. Blijf op afstand. Bij voorkeur in een andere kamer.”

Nieuwe huurders

De veranderingen in de standaard verhuurprocessen gaat ook de nieuwe huurder merken. In tegenstelling tot 'normaal' kan deze de woning pas bezichtigen als de oude bewoner al vertrokken is.

 

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden