V.l.n.r.: van links naar rechts: Hilde, Esther, Vivian en Diana, zijn zorgverleners waar we zuinig op moeten zijn. Foto: Theo van Sambeek.
V.l.n.r.: van links naar rechts: Hilde, Esther, Vivian en Diana, zijn zorgverleners waar we zuinig op moeten zijn. Foto: Theo van Sambeek. (Foto: )

#Doeslief tegen 1e-lijns hulpverleners

SIRE zond in maart 2019 voor het eerst de commercial #Doeslief uit. In het filmpje wordt het publiek opgeroepen hulpverleners met respect te behandelen en lief voor ze te zijn. Deze oproep blijkt door de verharding in de maatschappij helaas bittere noodzaak. Hulpverleners worden uitgescholden, belaagd of belemmerd in hun werk. Tot nu toe lijkt het probleem zich vooral af te spelen in de grote steden en de Randstad. Toch is hier in Waalre ook merkbaar dat de houding van het publiek naar de hulpverleners aan het veranderen is.

WAALRE - Voorkomen is beter dan genezen, daarom hebben alle eerstelijns hulpverleners van Waalre de handen ineen geslagen en starten ze zelf met een campagne #Doeslief. Op een positieve manier vragen ze daarmee aandacht om hen met respect en op een vriendelijk manier te blijven behandelen.

Campagne in Waalre
Vivian Bogers, Diana van Sambeek, Hilde Verheijden en Esther Schrurs willen graag, namens alle eerstelijns hulpverleners in Waalre, deze campagne toelichten. Esther werkte een paar jaar in een grote stad: "Ik heb een tijdje in Utrecht gewerkt, daar kreeg je als hulpverlener regelmatig te maken met agressie. Mensen bedreigden je, gedroegen zich intolerant en wilden hun wensen afdwingen, hier in Waalre valt dat gelukkig nog wel mee."
Vivian benadrukt ook dat het omgaan van het publiek met de hulpverleners in Waalre nog wel meevalt: "Maar de mensen hebben een drukker leven, dat eist een tol en brengt spanning met zich mee. Ze willen nú geholpen worden, meteen de medicijnen hebben en kunnen niet wachten. Er is een groot tekort aan zorgpersoneel, we kunnen het niet altijd opvangen als iemand zich ziek meldt. Dus moeten zuinig zijn op onze mensen."
Gelukkig weet Hilde ook positieve dingen te melden: "De mensen zijn vaak dankbaar als je ze hebt geholpen. Bijvoorbeeld de patiënt die ernstig ziek is en aan huis gebonden en we daar medicijnen thuis brengen. We krijgen lieve briefjes en cadeautjes. Soms komen ze je aan de balie persoonlijk bedanken."
Diana gaat verder: "We willen met deze campagne het publiek positief benaderen, dat mensen zich er bewust van worden dat iedereen zijn best doet, maar dat je geen ijzer met handen kunt breken. Maar deze actie geldt niet alleen van publiek naar hulpverlener, ook andersom moet de hulpverlener naar de patiënt 'lief' zijn, geduld hebben met hem of haar en aandacht geven.


Maandag 20 januari
"Maandag 20 januari starten we met de campagne #Doeslief. We trekken 2 weken een T-shirt aan met de tekst #Doeslief en hangen posters op. Daarmee roepen we de mensen op zich sociaal te gedragen in de omgang én op social media. Op onze website en op de schermen in de wachtkamers staan speciale teksten. Alle eerstelijns hulpverleners in Waalre doen mee, niet omdat het al noodzakelijk is, maar om erger te voorkomen. Want we moeten zuinig zijn op elkaar."

Meer berichten