Dinsdag 25 juni was het zo warm, dat besloten was tot een alternatieve training: een verkoelende zwemtraining in het Witven, met diverse zwemuitdagingen.
Dinsdag 25 juni was het zo warm, dat besloten was tot een alternatieve training: een verkoelende zwemtraining in het Witven, met diverse zwemuitdagingen. (Foto: )

Train mee voor de halve marathon

De marathon van Eindhoven vindt plaats op 13 oktober. Loopgroep Waalre doet daaraan ieder jaar mee met tientallen leden, op diverse afstanden waaronder de hele marathon.

WAALRE - Voor de halve marathon (21,1 km) houdt de loopgroep jaarlijks vanaf begin juli een specifiek trainingsprogramma. Daarin worden de duurlooptrainingen steeds langer, en gaat ook aandacht uit naar duurvermogen en basissnelheid.

Ook dit jaar is dit trainingsprogramma beschikbaar voor niet-leden. Voor 20 euro kunnen alle geïnteresseerden van juli tot 13 oktober meedoen met de voorbereiding van Loopgroep Waalre op de halve marathon in Eindhoven. Voor dit bedrag krijgen zij de gelegenheid om deel te nemen aan de drie wekelijkse trainingen op zondagochtend en dinsdag- en donderdagavond.Ze moeten zich wel zelf inschrijven voor de halve marathon.

Elke week komen drie soorten trainingen aan bod:

- Duurlooptraining: geleidelijk opvoeren van de duurloopafstand totdat je die 21,1 km goed aankunt. Tussentijds is de afstand af en toe korter om even te herstellen; dat werkt beter dan alleen toename over 3 maanden.

- Lange intervaltraining: je loopt afstanden tussen 0,5 en 2 km wat sneller dan anders om je gebruikelijke tempo beter te kunnen volhouden.

- Korte intervaltraining: over 100 tot 300 meter zet je extra aan voor een hoger tempo. Dit verbetert je uithoudingsvermogen, dus je loopprestatie over de hele linie. Tegen 13 oktober doen we dit wat rustiger, zodat de belasting met de langer wordende duurlopen niet te hoog wordt.

Tijdens de trainingen word je begeleid en geadviseerd door ervaren trainers. Als je gewoonlijk alleen traint, zul je ervaren dat je in de voorbereiding én op de grote dag zelf veel steun en gezelligheid ondervindt aan het lopen met anderen samen.

De enige voorwaarde die de loopgroep stelt is dat je vooraf een passend basisniveau moet hebben. Zo'n kilometer of 8 kunnen hardlopen is echt het minimum, maar het advies is om pas mee te doen als je minstens 10 km achter elkaar volhoudt. Als dat ook nog eens lukt in ongeveer een uur, dan heb je een prima basis om succesvol voor de halve van Eindhoven te trainen.

Meedoen

Om mee te doen stuur je een mail met je naam en contactgegevens naar starters@loopgroepwaalre.nl. Wil je meer weten over ons, kijk dan op:

www.loopgroepwaalre.nl

Meer berichten