De kleuters van Basisschool de Wilderen hangen bij wethouder Lianne Smits aan de lippen. Foto: Theo van Sambeek.
De kleuters van Basisschool de Wilderen hangen bij wethouder Lianne Smits aan de lippen. Foto: Theo van Sambeek. (Foto: Theo van Sambeek)

Nationale voorleesdagen: leuke en leerzame tijd voor kinderen

Sinds vijftien jaar wordt in januari tijdens de Nationale Voorleesdagen op peuterspeelzalen, bij de Kinderopvang en in groep 1 en 2 van de basisscholen voorgelezen. Op woensdag 23 januari opende wethouder Lianne Smits de Nationale Voorleesdagen op BS de Wilderen. Zij las de kleuters voor uit het prentenboek van het jaar: 'Een huis voor Harry', geschreven door Leo Timmers. Het verhaal gaat over kater Harry, een echte huiskat, die tijdens het tikkertje spelen met vlinder Vera de weg kwijt is en in paniek raakt. Tot opluchting van de kleuters vindt hij uiteindelijk de weg weer terug naar huis.

Waalre - Doelstelling van de Nationale Voorleesdagen is ouders te stimuleren om voor te lezen. Voor peuters en kleuters is dat een rustmomentje. Daarbij is voorlezen goed voor taalontwikkeling, stimuleert het kijken naar plaatjes de fantasie en bevordert het de emotionele en sociale vaardigheden. De kinderen raken al jong vertrouwd met boeken en hebben daar later op school veel plezier van. Ieder jaar organiseren de Openbare Bibliotheken de campagne en nodigen de peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en groep 1 en 2 van de basisscholen uit hier aan mee te doen.

Muisstil zaten de kleuters op wethouder Smits te wachten en onthaalden haar op applaus. Voor sommige kinderen was het allemaal wat spannend, daarom begon Smits eerst een gesprek met de kinderen over de sneeuw die was gevallen en vroeg wat ze allemaal hadden gedaan. Daarmee was het ijs gebroken. Allereerst introduceerde de wethouder Harry de huiskat en stak daarna van wal. Het verhaal werd ondersteund met de plaatjes uit het prentenboek die op een groot beeldscherm te zien waren.

Het verhaal van Harry is vanuit zijn perspectief geschreven. De kater zag hele vreemde dingen voor een huis aan. Zo was een brandkraan een klein huis, een auto een laag huis, want daar kan hij onder kruipen en een boom een hoog huis omdat hij daar in kan klimmen. De kleuters luisterden geboeid en reageerden prompt op de plaatjes die allemaal 'huis' werden genoemd. Dat kan toch niet; dat was het plaatje van een auto, niet van een huis en daar stond een boom, dat noemde die poes ook al huis. Tijdens het napraten over dit verhaal was te merken dat de kinderen goed hadden opgelet en konden benoemen wat er allemaal in het verhaal was gebeurd. De komende week krijgen de leerlingen van de bovenbouw een 'maatjes klas' van de onderbouw. Dat houdt in dat de leerlingen van groep acht gekoppeld worden aan een jongere klas waarmee ze van alles gaan doen rondom de Voorleesweek. Ze organiseren allerlei activiteiten met hun maatjes klas, maken een quiz, bedenken en spelen toneelstukjes en zo meer. Maar er wordt vooral veel voorgelezen. Het belooft de komende week een hele leuke, leerzame tijd te worden en vinden de kinderen daardoor de weg naar de bibliotheek.

Meer berichten