Afbeelding
Sander Foederer

Luisterlijn: ‘Baken van hoop en begrip’

Algemeen 261 keer gelezen

REGIO - Dit jaar staat de Luisterlijn stil bij het 65-jarig bestaan van de telefonische hulpdienst. Sinds de oprichting in 1958, heeft de telefonische hulpdienst een onschatbare rol gespeeld in het bieden van een luisterend oor aan mensen die daar op dat moment behoefte aan hadden, ongeacht de tijd van de dag of de aard van hun zorgen. 

Wat begon als een kleine telefonische hulpdienst, is uitgegroeid tot een landelijke organisatie. Vanuit verschillende locaties in het hele land, waaronder in Eindhoven, voeren vrijwilligers jaarlijks honderdduizenden gesprekken.
In 1958 richtte de Rotterdamse dominee Henk Teutscher de eerste telefonische hulpdienst op in Nederland. “Hij vroeg in het algemeen aan mensen die verhullend spraken, om hun problemen duidelijk uit te spreken en het gesprek met de telefonische hulpdienst aan te gaan. Zelfs als het er om ging dat het leven niet te leven is en zij een einde aan hun leven wilde maken”, vertelt de zoon van oprichter ds. Teutscher. Het was een oproep tot hulp en luisteren.

Behoefte nog altijd groot

De behoefte (anoniem) je verhaal te kunnen doen, is nog altijd groot. Waar de eerste telefonische hulpdienst begon met 40 vrijwilligers en zo’n 35 gesprekken per dag, is de telefonische hulpdienst uitgegroeid tot circa 1.500 vrijwilligers en zo’n 900 gesprekken per dag. Opvallend is dat door de jaren heen psychische klachten en eenzaamheid vaak aanleiding zijn om contact te zoeken. 

Henk Teutscher, zoon van oprichter ds. Teutscher, is trots dat de missie van zijn vader wordt voortgezet. “In een wereld waarin het tempo soms overweldigend kan zijn, en waarin individuen worstelen met uitdagingen van verschillende aard, is het van cruciaal belang een plek te hebben waar je je gehoord en begrepen voelt. Wat het werk nog steeds bijzonder maakt, is de onbaatzuchtige inzet van de vrijwilligers. Mensen die dag en nacht luisteren naar hen die het nodig hebben.”

Vieren, erkennen en eren

Om de belangrijke mijlpaal te vieren plant de Luisterlijn verschillende evenementen en initiatieven gedurende het hele jaar. Die omvatten onder meer het delen van inspirerende verhalen en ervaringen van mensen die baat hebben gehad bij de diensten van de Luisterlijn, evenals het erkennen en eren van de circa 1.500 getrainde vrijwilligers die zich onvermoeibaar inzetten voor het welzijn van anderen. 

De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek. 
Bel naar: 088-0767 000.
Chatten of mailen is ook mogelijk via: www.deluisterlijn.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant