Bart Sanders (l) en Leroy Clement (r))veroveren de markt met hun shotje Saclé  (Foto: Jurgen van Hoof).
Bart Sanders (l) en Leroy Clement (r))veroveren de markt met hun shotje Saclé (Foto: Jurgen van Hoof). Jurgen van Hoof

Valkenswaards shotje Saclé verovert Nederland

Algemeen 218 keer gelezen

VALKENSWAARD - Veel goede ideeën ontstaan in de kroeg of tijdens een feestje. Zo ook Saclé. De likorette van de Valkenswaardse ondernemers Bart Sanders en Leroy Clement is klaar om heel Nederland te veroveren. En daar stoppen de ambities van de jonge ondernemers niet.

Door Roy de Leijer

Bart Sanders (20) en Leroy Clement (20) kennen elkaar al vanaf de basisschool in Valkenswaard. Clement woont nog in het dorp, Bart is uitgevlogen naar Eindhoven, waar het bedrijf van het ondernemersduo is gevestigd. De naam Saclé is een samentrekking van hun achternamen.

Shotje

Saclé bevat 14,5 procent alcohol, smaakt naar tropische vruchten en is gebaseerd op vodka. De likorette kan ook als mixdrank worden gedronken. Het idee om het nieuwe shotje te lanceren werd bijna twee jaar geleden geboren op een studentenfeestje. Daar hoorden de Valkenswaardse jeugdvrienden feestgangers klagen over de shotjes in Nederland. “Zij vonden de bestaande drankjes te veel op elkaar lijken”, vertelt Sanders.
Clement en Sanders trokken de stoute schoenen aan en kwamen met het plan om zelf een onderscheidend shotje op de markt te brengen. Niet alleen qua smaak, maar ook in de manier waarop het onder de aandacht wordt gebracht. “Wij hebben onderzocht wat de bestaande merken aan marketing doen”, vertelt Sanders. De mogelijkheden van social media worden daarbij amper benut, concludeerde het tweetal. Zeker bij jongeren die acht uur per dag op hun gsm actief zijn is dat een gemiste kans, aldus Sanders. Clement: “Door de mogelijkheden die wij zagen op marketinggebied hebben we meteen gekozen voor een grootste aanpak.”

Nadat de ideeën verder waren uitgewerkt, werd er contact gezocht met een Nederlandse distilleerderij. De smaak van het paarse drankje is uitgebreid getest en veelvuldig aangepast. Clement: “We willen de doelgroep een vakantiegevoel meegeven.” Het proces van testen en finetunen duurde uiteindelijk anderhalf jaar. “We hebben de mensen uit onze doelgroep in totaal dertig verschillende samples laten proeven”, vertelt Clement.
Na de lancering, bijna drie maanden geleden, is Saclé op 250 locaties in Nederland te koop. Het shotje is verkrijgbaar bij cafés, clubs, slijters, verenigingen, festivals en evenementen in heel Nederland. Zo is Saclé onder meer in de studentensteden een grote hit.

Kofferbak

In het begin reden Sanders en Clement stad en land af om hun drankje onder de aandacht te brengen. Sanders: “We verkochten de flessen vanuit de kofferbak, maar inmiddels loopt de verkoop via de groothandel.” Daarnaast ging Saclé in zee met de twee grootste distribiteurs op dit gebied.

Social media

De jonge start-up maakt volop gebruik van haar mediakanalen. Onder meer door filmpjes van interviews en andere content op social media te plaatsten, wordt geprobeerd de doelgroep te bereiken.
Het duo is ambitieus. Sanders: “We staan nog maar aan het begin.” Clement vult aan: “We willen ons ook gaan richten op de feestgebieden in het buitenland waar veel jongeren naar toe gaan, zoals Chersonissos. Maar als wij die stap zetten, dan willen we het ook meteen goed doen.”

Daarnaast hebben de ondernemers plannen om in 2023 een likeur op de markt te brengen.

Meer weten? Kijk op:
https://sacle.nl

Uit de krant