Hardlopers kunnen drie maanden meetrainen voor de halve marathon van Eindhoven op 9 oktober.
Hardlopers kunnen drie maanden meetrainen voor de halve marathon van Eindhoven op 9 oktober. Loopgroep Waalre

Trainen voor halve marathon

Algemeen 280 keer gelezen

WAALRE -  De marathon van Eindhoven vindt plaats op zondag 9 oktober. Loopgroep Waalre doet ieder jaar mee met tientallen leden, op de diverse afstanden waaronder de hele marathon.

Voor de halve marathon (21,1 km) heeft Loopgroep Waalre jaarlijks een specifiek trainingsprogramma. Daarin worden de duurlooptrainingen steeds langer en is er aandacht voor duurvermogen en basissnelheid. Voor niet-leden is er nu de mogelijkheid om mee te trainen in voorbereiding op marathon Eindhoven.

Voor 15 euro kunnen alle geïnteresseerden vanaf 1 juni tot 9 oktober meedoen met de voorbereiding op de halve marathon in Eindhoven. Dit betekent de mogelijkheid om drie keer per week deel te nemen aan de trainingen: op zondagochtend en dinsdag- en donderdagavond. Je zorgt zelf voor je inschrijving voor de halve marathon op 9 oktober.

Diverse trainingen

Elke week komen diverse soorten trainingen aan bod:

-Duurlooptraining: geleidelijk opvoeren van de duurloop afstand totdat je die 21,1 km goed aankunt. Tussentijds is de afstand af en toe korter om even te herstellen; dat werkt beter dan alleen toename over 3 maanden;
- Tempo duurloop training: een middellange duurloop met daarin een periode van versnelling die per week een beetje langer wordt;
- Lange intervaltraining: je loopt afstanden tussen 0,5 en 2 km wat sneller dan gewoonlijk om je gebruikelijke tempo beter te kunnen volhouden;
- Korte intervaltraining: over 100 tot 300 meter zet je extra aan voor een hoger tempo. Dit verbetert je uithoudingsvermogen, dus je loopprestatie over de hele linie. Begin oktober doen we dit wat rustiger, zodat de belasting met de langer wordende duurlopen niet te hoog wordt.

Begeleiding

Lopers worden tijdens de trainingen begeleid en geadviseerd door de ervaren trainers, die al veel halve en vaak ook hele marathons achter de rug hebben. De enige voorwaarde die Loopgroep Waalre stelt is dat je vooraf een passend basisniveau moet hebben. Zo’n kilometer of 10 kunnen hardlopen is echt het minimum, maar het advies is om pas mee te doen als je minstens 15 km achter elkaar volhoudt. Deze actie is niet geschikt voor beginnende lopers.

Meedoen?

Om mee te doen stuur een mail met je naam en contactgegevens naar starters@loopgroepwaarle.nl. Wil je meer weten over Loopgroep Waalre, kijk dan op de website waar heel veel informatie te vinden is:

www.loopgroepwaalre.nl

Uit de krant