Een schaaltje met 'regenboog'groenten is niet alleen lekker, maar ook nog eens heel gezond.
Een schaaltje met 'regenboog'groenten is niet alleen lekker, maar ook nog eens heel gezond.

Weerstand voor Brabanders belangrijk

Algemeen 30 keer gelezen

REGIO - Door corona vindt twee derde van de Brabanders het belangrijker dan voorheen om een goede weerstand te hebben. Toch denkt een kwart van de Brabanders geen goede weerstand te hebben. 

Vrouwen denken dit vaker dan mannen. Dat blijkt uit een flitspeiling onder ruim 1500 Nederlanders voor de campagne Fit op jouw manier van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. “Nu het aantal coronabesmettingen weer toeneemt, is het extra belangrijk om te zorgen voor een goede weerstand”, vertelt huisarts Tamara de Weijer.

‘Kleine veranderingen hebben al snel een groot effect’

Uit de flitspeiling blijkt dat de meeste Brabanders weten dat kleine veranderingen in hun leefstijl al binnen een paar weken groot effect kunnen hebben op hun weerstand. De Weijer beaamt dit. “Voor een gezonde leefstijl hoef je niet meteen heel je leven om te gooien. Kleine veranderingen kunnen al snel positief bijdragen aan je weerstand. Denk aan meer water drinken en extra bewegen. Daardoor voel je je fitter en ben je beter beschermd tegen ziekmakers, zoals virussen. Fitter worden doet iedereen op zijn eigen manier. Om fitter te worden en te blijven, is het goed om de manier te vinden die bij jou past en die je kan volhouden.”

Tips

Maak ommetjes: regelmatig wandelen is goed voor je. Dus strek die benen. Zeker mensen met een zittend beroep wordt aangeraden om eens te wandelen, bijvoorbeeld met collega’s, of in coronatijd tijdens het bellen met collega’s. Ook is het belangrijk om de regenboog te eten: groente, fruit, peulvruchten, ongezouten noten, zaden en volkorenbrood, dit alles voor een goede weerstand. Deze ‘regenboog’ zorgt voor een gezond en gevarieerd eetpatroon. Hoe zorg je voor deze variatie: door verschillende kleuren op je bord te toveren. Als je zorgt voor een kleurrijk bord, eet je vanzelf verschillende vitamines, mineralen, vezels en andere, belangrijke voedingsstoffen. Een derde tip: Duik de tuin in: tuinieren zorgt voor veel beweging: met onkruid wieden doe je behoorlijk wat ‘squats’. De heg snoeien is een aardige workout voor je bovenlichaam. En als je je buik- en bekkenbodemspieren aanspant terwijl je de tuin aanveegt, kweek je ook nog eens een stevigere romp. Na het tuinieren of werken kan een powernap erg belangrijk zijn. Een dutje van vijf minuten is soms al genoeg om je weer energieker te voelen. En een laatste tip: poets op één been je tanden: een topoefening voor je balans én een goede krachtoefening omdat je behoorlijk wat spieren aanspant. In de ochtend op het ene been, ‘s avonds op het andere.

‘Een powernap van vijf minuten laat je al energieker voelen’

Meer weten

Er zijn ontelbare manieren om fitter te worden en je weerstand te verbeteren. Ontdek wat bij jou past op: www.fitopjouwmanier.nl

Peiling

De peiling is van 1 tot en met 7 oktober 2021 uitgevoerd door PanelWizard voor de campagne Fit op jouw manier in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Aan het onderzoek namen 1.542 respondenten deel van 18 jaar en ouder. De flitspeiling is representatief naar geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding, regio en etniciteit. ‘Fit op jouw manier’ is een initiatief van het ministerie van VWS om te laten zien en ervaren hoe je met eenvoudige stappen fitter kunt worden.

Uit de krant

Uit de krant