Dakarwinnaar 2012 en 2016, Gerard de Rooy, was onlangs nog 'aan het werk' in Valkenswaard. FOTO: Jurgen van Hoof.
Dakarwinnaar 2012 en 2016, Gerard de Rooy, was onlangs nog 'aan het werk' in Valkenswaard. FOTO: Jurgen van Hoof. Foto: Jurgen van Hoof

Bijna is het dan weer zover: Dakar!

Algemeen 91 keer gelezen

Met 12 motoren, 6 auto’s en 10 trucks is Nederland in januari 2019 met 28 rijders vertegenwoordigd in de Dakar Rally. Met dat aantal staat Nederland op de 3e plaats van in totaal 61 nationaliteiten. In totaal staan er 534 deelnemers en 334 voertuigen op de voorlopige startlijst voor de 41e editie van de Dakar, die zich in zijn geheel in Peru afspeelt: 167 motoren en quads, 126 auto’s waaronder 30 ssv’s en 41 trucks.

Na de start in Lima op zondag 6 januari 2019 en de finish in de Peruaanse hoofdstad op donderdag 17 januari staan de deelnemers 10 etappes te wachten; 5.000 kilometer in totaal met bijna 3.000 kilometer tegen de klok.

10 dagen zand

Het is voor het eerst in de Dakargeschiedenis dat de rally in één enkel land wordt gehouden. Ondanks – of misschien wel dankzij – dat is volgens Dakardirecteur Etienne Lavigne is de moeilijkheidsgraad van de Dakar 2019 extreem hoog. “De Dakar 2019 telt weliswaar maar 10 etappes, maar vergis je niet in de duur van de rally en de lengte van de route”, hield Lavigne zijn gehoor voor in de ambassade van Peru in Parijs, waar de bijzonderheden van de komende Dakar bekend werden gemaakt.
“Je krijgt 10 dagen zand voor de kiezen, elke dag duinen. In de duinen is één kilometer gelijk aan twee of zelfs drie kilometer elders. De deelnemers staat een intense uitdaging te wachten, die het uiterste van hen zal vragen wat betreft rijvaardigheid, navigatie en fysiek uithoudingsvermogen.”

Bijzonderheden

De 41e editie van de Dakar kent tal van bijzonderheden. De belangrijkste is dat de zogeheten specials (de wedstrijdproeven) voor 100% uit zand bestaan. De marathonetappe, waarin de deelnemers in de wedstrijd geen gebruik kunnen maken van hun assistentie, beslaat de etappes 4 en 5. De serviceteams blijven dan in Arequipa, waar ook de rustdag is op zaterdag 12 januari.

In de 1e etappe (Lima-Pisco, maandag 7 januari) starten de motoren in omgekeerde volgorde. Dat betekent dat debutant Wesley Pittens met startnummer 132 het spits afbijt namens de Nederlanders. In de 2e etappe (Pisco-San Juan de Marcona) openen de auto’s de route, in plaats van de motoren.

Etappe 8 (San Juan de Marcona-Pisco) staat op papier als de koninginnenrit van de Dakar 2019: de Super Ica. In deze Super Special starten de eerste 10 motoren, eerste 10 auto’s en eerste 5 trucks van de dag ervoor samen. De rest volgt een uur later pas...
Deze etappe van 361 kilometer is overigens de langste special van de rally. De etappes 5 en 9 openen met een massastart.

Apart klassement

Nieuw opgenomen wedstrijdelement in het geheel van de Dakar, is dat deelnemers in de auto- en truckcategorie die in de eerste helft van de Dakar uitvallen, na de rustdag weer kunnen instappen in de race, maar dan wel in een apart klassement. Ze rijden dan met een oranje nummer en mogen nooit bij de eerste 25 van hun categorie starten.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant