
Kledingwebshop ByDeme groot succes
Algemeen 338 keer gelezenWaalre - Het begon met zeven kledinghangers op een rek, anderhalf jaar later verkoopt Demi Braat met haar online webwinkel ByDeme dagelijks tientallen kledingstukken en is ze een grote hit op Instagram.
Door Noortje de Vries
Als je de inrit op de Nassaustraat 1E in loopt vind je een klein verborgen winkelstraatje waar je onder andere een kapperszaak en hondentrimsalon kan vinden. Daar is ook online webwinkel ByDeme van Demi Braat gevestigd. De 24-jarige onderneemster is met haar kleding in anderhalf jaar doorgebroken op Instagram en telt momenteel meer dan 10.000 volgers, “In het begin kwamen voornamelijk vriendinnen, nu verkoop ik bijna alleen nog maar aan onbekenden en gaan mijn pakketjes door heel het land."
Zeven kledinghangers
In haar vrije tijd is Demi Braat een keer spontaan naar Amsterdam gereden om wat kledingstukken te kopen bij een groothandel. “Met zeven kledinghangers heb ik met man en macht geprobeerd om iets mee te kunnen nemen aangezien ze daar alles alleen in grotere aantallen verkochten.” Eenmaal thuis maakte Demi een account aan op Instagram en waren de kledingstukken binnen no time verkocht. Twee weken later besloot ze nog een keertje inkopen te doen, plaatste deze weer op haar Instagram en tot haar verbazing kwamen er orders binnen van mensen die ze niet kende, “Dat vond ik wel bizar. Blijkbaar hadden mensen mij via via gevonden.”
Stage bij eigen bedrijf
Demi studeert bedrijfskunde en deed haar eindstage bij een makelaarskantoor: “Ik zat daar helemaal niet op mijn plek. Ik ben een doener en als je mij van negen tot vijf op een kantoor zet word ik daar echt niet blij van.”
'Ik ben een doener. Op een kantoor maak je mij niet blij'
Tijdens wekelijkse gesprekken met haar docent begeleider werd het duidelijk dat Braat een andere kant op moest. “Mijn docent had na een aantal gesprekken door dat ik met heel veel passie over mijn webshop aan het praten was. Hij opperde toen om mijn eindstage en scriptie bij mijn eigen onderneming te doen”, vertelt Demi, “Daar had ik zelf nog niet aan gedacht maar het bleek een top combinatie voor mij te zijn aangezien ik dan meer actief bezig ben."
Succesformule
Anderhalf jaar later is ByDeme een goed lopende webshop met een grote groep volgers op Instagram. "Ik had nooit verwacht dat ik het zo ver zou brengen. In de kledingbranche heb je heel veel concurrentie. Iedereen koopt kleding in bij dezelfde groothandel. Je moet je daarom op een andere manier onderscheiden”, vertelt Demi, "Ik doe dat door mijn persoonlijke benadering. Ik wil graag weten wie mijn klanten zijn en ik wil hen een goede winkelervaring geven. Als ik via een appje een vraag krijg over de pasvorm trek ik het kledingstuk zelf nog een keer aan om een goede foto te kunnen sturen.” Dit speelt Demi ook door op Instagram. Ze laat mensen mee beslissen wat ze inkoopt en houdt het lijntje kort. Een succesformule voor een kleine onderneming.