Afbeelding

Jong treft oud op Dag van Leerkracht

Algemeen 83 keer gelezen

Met wandelstok en gebogen rug strompelen de leerkrachten van basisschool De Drijfveer de aula binnen. Verbaasde gezichten kijken toe hoe hun juffen verkleed als oma plaatsnemen op de stoelen. Ook het raden welke kinderfoto van welke juffrouw is levert grappige taferelen op.

AALST - Op de basisschool de Drijfveer en de Christoffelschool in Aalst werd op 5 oktober op feestelijke wijze de Kinderboekenweek met het thema ‘Voor altijd jong’ ingeluid. Zowel leerkrachten als leerlingen gingen die dag verkleed als opa’s en oma’s naar school.

iPad

Behalve de opening van de Kinderboekenweek, was er die dag nog een bijzondere gebeurtenis. Ter gelegenheid van de Dag van de Leerkracht, waarop de juffen en meesters in het zonnetje worden gezet, ontvingen alle groepen een mooi cadeau van onderwijsstichting SKOzoK: een iPad. Hier kan de groep gezamenlijk gebruik van maken. Het cadeau is bedoeld om het digitaal leren een impuls te geven. Door gebruik te maken van leerzame apps voor het primair onderwijs, leren kinderen 21st century skills, samenwerken en samen leren met ondersteuning van technologie. Daarnaast biedt het meer mogelijkheden voor gepersonaliseerd leren met behulp van technologie. “Een mooie tegenstelling, herinneringen aan vroeger met nieuwe technologie”, zegt clusterdirecteur Trees Kessels.

Spiegel

Ook op de Christoffelschool komen verhalen van vroeger bovendrijven, die een grote tegenstelling vormen met de iPad. “Ik schreef op school nog met inkt. Ik had een inktpotje en een kroonpen op mijn tafeltje liggen”, vertelt juf Rosie, terwijl de leerlingen van groep 7a enthousiast de iPad uitpakken. Ze zijn verrast en helemaal ‘appie’ met het cadeau voor de groep. De iPad is gevuld met veel creatieve apps voor zowel de onder- als bovenbouw. De leerlingen kunnen niet wachten om met hun nieuwe device aan de slag te gaan. Met het samenwerken en delen komt het volgens hen wel goed. “We gebruiken hem gewoon om de beurt”, zegt een van de leerlingen wijs. “Dan maken we een schema wie wanneer met de iPad mag werken.”

Voor de ‘oma’s’ op de Drijfveer was de iPad nog even wennen. Uitspraken als “Een ei pad? Ik lust helemaal geen eieren” en “Wat leuk, een nieuwe spiegel!” zorgden voor uitbundig gelach bij de kinderen. “Je hoeft de leerlingen niet uit te leggen hoe een iPad werkt”, zegt directeur Kessels. “Het is eerder andersom, dat zij het ons leren. Ik ben ervan overtuigd dat we de iPad veel gaan gebruiken. ICT is onmisbaar geworden in het onderwijs.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant