Foto:

Chiropractor Barbara geeft tips voor gezond thuiswerken

Barbara van de Sande, chiropractor bij Chiropractie Aalst-Waalre geeft in dit artikel tips hoe je gezond kan thuiswerken:

We kennen het inmiddels allemaal: thuiswerken aan een te lage keukentafel, in een slechte stoel die niet verstelbaar is, met een laptop waardoor we veel te veel omlaag kijken… geen ideale thuiswerksituatie, althans voor het lijf.

Sinds de Covid19-crisis merken we bij Chiropractie Aalst-Waalre een toename in nek-en rugklachten door het thuiswerken. Ons motto is: voorkomen is beter dan genezen. Veel van onze onderdelen, zoals knieën en heupen zijn vervangbaar. De rug echter niet, deze hebben we maar één. We geven dan ook een aantal handige Thuiswerk-Tips, je rug zal je dankbaar zijn!

Tip 1: Voorkom een Tablet-nek. Stel je bureau en stoel goed in en werk met een computerscherm in plaats van een laptop. Over het algemeen wordt aangehouden dat als je zit, een hoek van 90 graden met de armen en benen gewenst is. Dit betekent in de meeste gevallen dat het zitvlak van de stoel zo’n 38-55cm hoog is, en het bureau 72-75cm vanaf de grond gemeten. Daarnaast mag het scherm net iets onder ooghoogte en ongeveer 40-75cm van je gezicht af worden geplaatst.

Tip 2: Probeer meer staand te werken. ‘Zitten is het nieuwe roken’, ook deze kreet kennen intussen de meesten onder ons. Probeer zitten en staan iets meer af te wisselen gedurende de dag. Dit is natuurlijk ideaal met een hoog-laag bureau, maar kan ook aan het aanrecht of aan het bureau. Op internet verkopen ze een hele handige laptop of schermstandaard, om de hoogte eenvoudig aan te kunnen passen zonder een bureau aan te hoeven schaffen. Let op bij het staan: we zijn geen flamingo’s, goed op beide benen staan dus.

Tip 3: Probeer ieder uur even op te staan en te rekken en strekken. Geen idee hoe of welke oefeningen? Er zijn een legio aan apps beschikbaar: bijvoorbeeld de ‘Posture Corrector App’, ‘Upright Go’, ‘Stand Up! The Work Break Timer’, ‘Stretch en flexibiliteit’ of ‘Stretching Sworkit’.

Tip 4: Wandel tijdens de lunch een half uur stevig door, zo kom je echt in beweging. Bovendien is beweging in de frisse lucht bewezen effectief voor een verbeterde concentratie en focus – veel efficiënter werken dus en ook nog eens goed voor je gezondheid!

Heb je deze tips toegepast en kom je niet van je klachten af? Bij Chiropractie Aalst-Waalre helpen we je graag met het vinden van een antwoord en oplossing van de lichamelijke klachten, zodat je weer volop en met plezier aan het werk kunt.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden